اعضای هیات علمی

بازگشت

تحقیق در متون نظم فارسی

تحقیق در متون نظم فارسی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دانشگاه شهید چمران اهواز

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی

طرح درس ویژة درس‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آدرس ایمیل: gh.ghasemi@scu.ac.ir

مرتبة علمی: دانشیار

نام و نام خانوادگی استاد: قدرت قاسمی پور

نیمسال تحصیلی: اول

 

گروه: زبان و ادبیات فارسی

دانشکده: ادبیات وعلوم انسانی

تعداد واحد:2

نام درس: تحقیق در متون نظم فارسی

 دورة تحصیلی: دکتری

 

جایگاه درس در برنامة درسی دوره: دکتری

 

 

هدف کلی: تفسیر و خوانش صحیح متون نظم فارسی 

 

 

 

اهداف یادگیری: تبیین و تشریح اصول بلاغی مندرج در متون نظم فارسی، آموزش درست‌خوانی، نقد و ارزیابی شروح این متون، آموزش اصول بلاغی، زبانی، و هنری و زیباشناختی حاکم بر این متون

 

 

رفتار ورودی:

 

مواد و امکانات آموزشی: کلاس درس مناسب، منابع کتاب‌خانه‌ای، دست‌رسی به منابع الکترونیک و مقالات مرتبط،

 

 

 

روش تدریس: تشریحِ معنی و مضمون متون نظم فارسی، آموزش درست‌خوانی متون نظم، معرفی منابع و مقالتا مرتبط و بحث درباب آن‌ها در کلاس

 

 

وظایف دانشجو: مطالعۀ متون نظم هرهفته و  مقالات  و منابع مرتبط، ارایۀ مطالب مطالعه‌شده

 

 

شیوه آزمون و ارزیابی: آزمون درست‌خوانی، تفسیر و شرح درست متون، پرسش درباب اصول بلاغی و زیباشناختی مندرج در متون نظم

 

 

 

منابع درس: پنج گنج نظامی، تصحیح وحید دستگردی؛ گزارش دشواری های دیوان خاقانی، دکتر کزازی، تازیانه‌های سلوک، دکتر شفیعی کدکنی، بلاغت تصویر دکتر دکتر فتوحی و مقالات مرتبط

 

 

 

همکاران ارجمند می‌توانند برای آگاهی بیشتر درباره روش‌ها و فنون تدریس و به‌ویژه روش تهیه طرح درس، نگاه کنند به: حسن شعبانی، مهارتهای آموزشی و پرورشی (روشها و فنون تدریس)، 2 جلد، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، 1390.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

هفتة یکم

(23/6/98 تا 29/6/98)

معرفی منابع، نقد و ارزیابی منابع، مختصری در چگونگی شیوۀ تدریس، امتحان،

 

 

 

 

هفتة دوم

(30/6/98 تا 5/7/98)

 

بررسی سیر و تطور متون نظم فارسی از منظر سبک زبانی، خوانشی بخشی از پنج گنج نظامی

هفتة سوم

(6/7/98 تا 12/7/98)

 

بررسی نقش ترکیب‌سازی در متون نظم‌ فارسی به ویژه در پنج گنج نظامی، خوانش برخی از قسمت های متن مرتبط با این موضوع از جانب دانشجویان

 

هفتة چهارم

(13/7/98 تا 19/7/98)

بررسی نقش استعاره در متون نظم فارسی، خوانش برخی از متون نظم مرتبط با این موضوع

هفتة پنجم

(20/76/98 تا 26/7/98)

تحلیل جایگاه نمادپردازی در سبک آذربایجانی با تأکید بر شعر خاقانی و نظامی

هفتة ششم

(27/7/98 تا 3/8/98)

تبیین سازه‌های روایی در متونِ روایی نظم غنایی و خوانش متن‌هایی مرتبط با این موضوع (1)

هفتة هفتم

(4/8/98 تا 10/6/98)

تبیین سازه‌های روایی در متونِ روایی نظم غنایی و خوانش متن‌هایی مرتبط با این موضوع (2)

 

 

هفتة هشتم

(11/8/98 تا 17/8/98)

 

بررسی نقش و جایگاه اسطوره‌های ایرانی در متون نظم فارسی و خوانش برخی متون مرتبط

 

 

 

هفتة نهم

(18/8/98 تا 24/8/98)

بررسی نقش کنایه و مجاز در متون نظم فارسی و خوانش و تفسیر بخشی از متون مرتبط با این موضوع

هفتة دهم

(25/8/98 تا 1/9/98)

 

مقایسۀ روایت‌های تاریخی و روایت‌های داستانی در متون نظم فارسی و بررسی متون نظم مرتبط

هفتة یازدهم

(2/9/98 تا 8/9/98)

نقد  و ارزیابی شروح مربوط به متون نظم به‌ویژه پنج گنج نظامی و قصاید خاقانی

هفتة دوازدهم

(9/9/98 تا 15/9/98)

 

بررسی چگونگیِ دگرگونی گونه‌ها و ژانرهای نظم فارسی و خوانش برخی از متون در این خصوص

هفتة سیزدهم

(16/9/98 تا 22/9/98)

ارزیابی میان‌ترم دانشجویان و بررسی تکالیف نوشتاری 

 

 

 

هفتة چهاردهم

(23/9/98 تا 29/9/98)

بررسی مضامین دینی و فلسفی در متون نظم فارسی و خوانش متن‌هایی از متون نظم مرتبط با این موضوع

 

هفتة پانزدهم

(30/9/98 تا 6/10/98)

 

بررسیِ مضامینِ تعلیمی مندرج در متون نظم فارسی و خوانش متن‌های منظومِ مرتبط

 

 

 

 

 

 

هفتة شانزدهم

(7/10/98 تا 13/10/98)

 

بررسی مضامین غنایی در متون نظم غیرداستانی و خوانش متون منظومِ مرتبط